ÎNTRE SCHI ȘI BIKE, LA O POVESTE.

Cu toate că e pandemie de Covid 19, primăvara a venit mai repede decat ne-am fi dorit. Așa că suntem iar in fața schimbării de sezon, fie că vrem fie că nu. Asta înseamnă ca ne dăm jos de pe schie și e cazul să ducem, în cazul nostru, bicicletele la bike service. Acum că am depozitat corespunzător tot ce ține de schi, am ajuns cu toată flota de biciclete la bike service. Magia, adică orice activitate de service, e bine să se desfășoare într-un bike service autorizat asta pentru că într-un service acreditat vom avea garanția că lucrările efectuate sunt de calitate și tot ceea ce se schimbă la bike, ne referim aici la consumabile, are să fie de calitate. Pe lângă asta, in calitate de rideri locali, e normal să susținem bike shop-urile și service-urile din România.

Explore Everything lucrează în principal cu bike service-ul Spițe Trase care își are sediul în București. Aici, ca proprietar și service man îl găsiți pe Razvan Ciofu, om fain, dar mai presus de toate cel mai bun mecanic cu care noi am lucrat. Inainte de perioada de izolare socială prin care trecem zilele astea, am stat cu Răzvan la o poveste despre ceea ce înseamnă reviziile de primăvară făcute într-un service cu pedigree.

Ușor așa ca de început, am atins delicat subiectul reviziei de început de sezon, iar părerea lui Răzvan este că:

Evident, ca la început de sezon sa avem bicicleta pregătită. Însă, ca mecanic nu as vrea sa promovez ideea de revizie de primăvară, mai degrabă as zice că este bine ca în primăvara sa ai bicicleta gata de drum. Ce vreau sa zic este ca revizia de primăvară ar trebui sa se facă nu musai primăvara, ca să nu aglomeram service-urile asa cum se întâmplă mai mereu. Așa că, dacă ai o bicicleta cu care nu mergi în sezonul rece, o poți pregăti încă din toamnă, sau din iarna pentru primăvară. În acest fel mai poți prinde și unele reduceri de sfârșit de sezon la piese/accesorii și chiar manopera pe care multe magazinea/ateliere le oferă. “?

Revizie ca revizie dar ce e să cuprindă? Iar service man-ul spune că:

Operațiunile minim necesare diferă de la o bicicleta la alta, acest aspect este bine sa se discute și sa se stabilească la fața locului. Astfel, clientul va plăti exact cât trebuie și pentru ce trebuie. Ca să dau totuși un răspuns general valabil aș zice că trebuie verificate toate componentele de uzură (transmisie, frâne, jante, cabluri/cămăși, anvelope etc), reglajele trebuiesc puse la punct și verificate componentele service-abile a căror neglijare poate duce la costuri ridicate pe viitor. Ma refer la partea de suspensie, butucii roților, cuvete, sau orice alte componente mai pretențioase sau scumpe care au nevoie de o mentenanță regulată.

Ce diferă de la un tip de bike la altul și ceea ce face o revizie mai complexă decât alta?

Vesti bune! Cei ce mergeți pe șosea, veți cheltui cei mai putini bani pe întreținerea bicicletei! . Partea de suspensie – dacă vorbim de o suspensie corespunzătoare și care se poate servisa- poate fi destul de costisitoare, dacă se face cu consumabile de origine și lubrifianții aferenți. Articulațiile cadrelor full suspension necesită verificări periodice, bucșe, plus rulmenți de schimbat la anumite intervale.

Așadar bicicleta de munte vine la pachet cu operațiunile ei de service specifice; cele de oraș pot avea și ele particularitățile lor – dacă ne gândim la cele echipate cu butuci cu viteze interne, iar restul bicicletelor au operațiuni mai puțin specifice pe categoria respectiva, cu mici excepții.

La o bicicleta de touring trebuiesc verificate mai atent cadrul și roțile care suferă încărcături mari datorate bagajelor, o cursiera trebuie sa aiba roti și anvelope de calitate pentru ca vitezele de deplasare sunt mai mari și imperfecțiunile se simt mai accentuat. Exemple sunt mai multe, dar ideea se înțelege.

Următoarea întrebare firească ce se pune e legată de frecvența cu care trebuie să ajungem la doctorul de biciclete, iar răspunsul este că:

Legat de întrebarea asta trebuie sa știm exact cât de mult și în ce condiții exploatam bicicleta. Iar aici sunt multe răspunsuri care trebuie clarificate, ați ghicit, tot într-un service. Mecanicul trebuie sa va pună o serie de întrebări legate de modul în care folositi bicicleta și în urma acestui „interviu” să-i spunem, vi se va face o recomandare specifica pe cazul vostru particular. Altfel, fără sa văd „pacientul”, sunt de părere ca o bicicleta folosita regulat și în condiții normale ar trebui măcar o dată pe an sa aiba parte de o revizie generală. Acum, sunt o serie de componente care nu este musai sa fie întreținute anual, însă aici vorbim de ce spuneam la început, și anume de acea evaluare a bicicletei în cauza și a determinării unui program de service optim.

La finalul disuției am ajuns să vorbim despre ateliere de service, despre încrederea în mecanici și în ceea ce fac ei. Părerea lui Răzvan este că:

Conceptul de „service autorizat” este cam neclar la noi. Pentru ca meseria de mecanic de bicicleta practic nu exista, iar cursuri și atestări sunt așa, mai mult de fațadă. Ce trebuie sa stie clientul este ca un atelier serios trebuie sa aiba oameni de încredere care sa cunoască „meseria”, care sa lucreze cu scule și consumabile de cea mai buna calitate. Asa ca dacă un individ lucrează într-un garaj la marginea orașului asta nu înseamnă că nu trebuie sa călcăm pe acolo. Cum de altfel, un magazin în centrul orașului cu o vitrina frumoasă și doua biciclete scumpe expuse nu prezintă o garanție a serviciilor oferite. Șansă clientului este ca trăim în era digitala, exista păreri, review-uri, rating-uri, forumuri etc și îți poți face o idee despre unde sa te duci sau nu. La fața locului, trebuie sa ți se explice clar ce e de făcut la bicicleta, sa ți se facă o evaluare de costuri, iar pe parcursul unei lucrări mai avansate să existe comunicare permanenta, astfel ca tu sa știi mereu ce se face, sau ce urmează sa se facă în plus la bicicleta ta față de ce s-a discutat inițial.

Cam asta a fost discutția cu Răzvan.

Ca recomandare putem spune că, dacă e să mergeți la bike service în București vă recomandăm atelierul Spițe Trase. Pe unde am mai fost, adica prin Cluj, vă recomandăm bike service-ul Bike 44. Asta ce am testat noi prin țară, dar cu siguranță sunt și alte ateliere de service care merită pomenite dar nu le cunoaștem noi.

Acum, că am terminat cu reviziile, e cazul să stăm mai mult prin case, pentru a ne putea bucura de poteci sănătoși după ce trece toată nebunia asta.

Stay safe.

Similar Posts

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *